Zeereis van IJmuiden naar Madeira.

21 februari 2018 - Nederland, Nederland

1. Deze zomer reis ik met zeiljacht "fanfare", eigendom van Herman van Kleffens heen en terug naar Madeira.    Wij beginnen in Katwoude (ligplaats bij Monnickendam) en vertrekken op 1 juni 2018 voor de eerste etappe van IJmuiden naar Dover.         Onderweg zullen er tijdens tussenstops in Eastbourne, Southampton en Falmouth opstappers meevaren voor de noodzakelijke extra handjes, het wachtloop regime en natuurlijk niet te vergeten de gezelligheid.   Na twee weken, wanneer wij de Golf van Biskaje hebben overgestoken en veilig in Spanje zijn aangekomen, voegt Mariëtte zich bij ons om vervolgens langs de kust van Portugal naar het zuiden te varen.    Vanaf de Zuidpunt van Portugal maken wij de oversteek naar Madeira waar wij na een etmaal of vijf hopen af te meren in Funchal.    Mariëtte en ik blijven gedurende een maand op Madeira om daar te wandelen, te luieren en van de plaatselijke versnaperingen te genieten.    Op 1 augustus vliegt Mariëtte terug naar Nederland, en een dag later zetten wij zeil voor de terugtocht die ons langs de inmiddels "bekende" route in ongeveer een maand (wind en weder dienende) weer terug zal brengen naar IJmuiden.  Geplande terugkeer eind aug./begin sept.   Het schip, een ff 43 voeter is te volgen op de app: marinetraffic.com. (type in: "fan-fare")   Het is een 13 meter lang, snel zeilend jacht (planeren schijnt zelfs tot de mogelijkheden te behoren😳🤣) dat van veel meer gemakken voorzien is dan waaraan ik met de Soño gewend was.  Ik zal mijn ouwe trouwe superzeewaardige langkielertje van tien ton best wel eens missen maar dit is toch wel weer een heel ander avontuur. In ieder geval verheugen wij ons heel erg op de komende zomer ook al zullen Mariëtte en ik elkaar in totaal 6 weken lang niet zien.   Wij hopen op fair winds and high tides maar vooral dat jullie met veel plezier dit reisblog zulllen lezen.

Tot zover de start van mijn blog.  Ik meld mij weer zodra de reis begint en vervolgens, althans dat is het plan, voor/na elke etappe.

De geplande etappes zijn: 1/6 IJmuiden;   3/6 Dover;    5/6 Eastbourne;                            6/6 Southampton;   8/6 Falmouth;  12/6 La Coruña;   16/6 Ribeira;   18/6 Porto;          20/6 Lisboa;    22/6 Sines;   24/6 Lagos;   28/6 Vila Baleira (Porto Santo);                   30/6 Funchal (Madeira).

1. Mariëtte:
    5 februari 2018
    Super!!!!
  2. De Schaapjes:
    25 februari 2018
    Gaaf lieve pa! Wij worden trouwe volgers natuurlijk!!
  3. Arie:
    6 mei 2018
    veel plezier op de diepzee jullie ..
    al is het niet op eigen s kiel , maar op zo,n fantastic plastic ..