La Coruña

13 juni 2018

Lieve blogvolgers,  ja, dat duurde even. Dit reisje vraagt meer tijd voor andere noodzakelijker dingen dan blog bijhouden. Nu even een kortstondig rustmomentje voor  waarin ook boodschappen was en schoonmaak geregeld moeten worden. Na Dover, Eastbourne en Southampton waar Cas en Cees aan boord kwamen zijn wij vanaf Brixton begonnen aan de oversteek. 400 mijl zonder onderbreking koers 210 kunnen aanhouden dankzij een stevige NO bries maar 100 mijl voor Coruña ineens out of the blue ZW,  even sterk. Deze blies ons 30 mijl "de Golf) in zodat wij in Viveira terecht kwamen. Gisteren van 08:00u. tot 21:30u. Er over gedaan om hier terecht te komen.  Ik hoorde van Mariëtte dat wij uit beeld verdwenen ter hoogte van Brest. Soms staat deze niet aan en soms is er geen VHF bereik en soms is het iets onverklaarbaars. Er is wel een alternatief  maar dat ben ik even  vergeten.  Geen zorgen het schip vaart als een tierelier bij nacht en ontij,  rain or shine . Nu hier aangekomen een reparatie aan de windvaan uitvoeren zodat wij niet alles meer op de hand hoeven te doen. Overigens een super mooie ervaring in concentratie en alertheid 's nachts. Nu easy going naar Porto maar eerst nog een ankernachtje en Vigo waar Frits aan boord komt. Ik ben wel blij met iets meer rust in deze "tent" tot dusver alleen maar doorgestoomd on op tijd de aansluiting naar de op/afstap havens te bereiken. Met wind en weer hebben wij enorm geluk, veel minder warm dan in Nederland hoorden wij maar De Golf van Biscaje heeft zijn reputatie van "zeilers hel" niet waargemaakt gelukkig alhoewel, het was nu ook weer niet direct appeltje eitje. Any road, wij zijn hier en ik hoop de komende dagen met iets meer regelmaat van mij te laten horen. Overigens tot mijn grote geruststelling is de reparatie aan de windvaan in progress en het laat zich aanzien dat het gaat lukken, nu nog uittesten op zee natuurlijk. Eenmaal in Porto moet hij werken anders wordt het een bezoekje aan een shipshop. Nu even van een bescheiden zonnetje genieten. De tocht van gisteren van Viveiro naar Caruña was spectaculair, mede dankzij de bewolking en het asmosferisch perspectief leek het warempel wel de Westkust van Schotland! Mijn dag kon niet meer stuk, ook veel Gannets gezien, een visje gevangen maar geen dolfijnen meer gespot. Zondag en in de nacht van zondag op maandag waren zij in goede getale aanwezig. Wat een belevenis is dat zeg, al vele malen gezien op YouTube filmpjes maar in het echt is indrukwekkend, Wij hebben nog een oversteek naar Madeira te gaan dus Mariëtte kan zich alvast gaan verheugen. Ik verlang erg naar haar en naar hopelijk een paar dagen in Porto waar wij zulke mooie hereringen aan hebben. Ik kijk uit naar het vervolg van onze reis maar vooral ook naar Porto waar ik mijn lief weer zie en ook naar Madeira waar wij weer kunnen fine tunen op elkaar elkaar. Tot zover deze update, extra veel knuffels voor Boas Gidon Olivier en Florian van opa, bedankt voor alle reacties, liefs  en tot horens.

1. Leo Bonnier:
    13 juni 2018
    Hi Mart, nou je hebt het ontbrekende gedeelte tussen Dover en nu weer helemaal goedgemaakt met je blog. We zijn weer helemaal bij, hoewel dat dankzij de app-jes ook wel weer meevalt. Hoop inderdaad dat de vaan gerepareerd kan worden want op het handje naar Madeira......dat worden eeltige handen. Groetjes van ons.
  2. Goos:
    Hoi Martin,
    We hebben je kunnen volgen op MarineRadar. Wat een eind gezeild, zeg! Goed om te horen dat de tocht een ervaring is. De filmpjes en fotos via whatsapp zijn prachtig! Geniet er van! Ahoy!
  3. De Schaapjes:
    13 juni 2018
    Jeeeeee! Een blog van (o)pa!!
    Geweldige verhalen! Wat een overweldigende ervaring moet dit zijn, in alle opzichten! Wij zijn heel trots op jou en missen je. Maar geniet, voel je vrij en heerlijk dat je Mariëtte straks weer in de armen kunt sluiten.
    Dikke knuffel van ons 😘
  4. Mariëtte:
    Dag lief,
    Hier is het grote aftellen begonnen!!! Porto here I come!! Hopelijk hebben jullie nog een paar dolfijnen voor mij overgelaten😘
  5. Peter:
    14 juni 2018
    Klinkt goed allemaal. Leuk van die dolfijnen! Hadden we ook al op het filmpje gespot. Hoop dat de windvaan weer goed werkt. Hou ze, veel plezier en de groeten aan wonderlijk mooi Porto!